Onze reis naar Kreta!

by - mei 20, 2022

Koningsdag 2022, twee jaar later dan gepland, was het eindelijk zover. We vlogen met het hele gezin naar het prachtige Griekse eiland Kreta voor een heerlijke zonvakantie op het resort Stella Village. Eentje voor  in de boeken, want deze hele reis heeft al onze verwachtingen overtroffen.

Droomreis Kreta Stella Village

Na dertien jaar niet gevlogen te hebben, we alsnog heel veel papierwerk moesten regelen rondom Corona en de drukte op Schiphol was het allemaal best even spannend moet ik zeggen. Maar eigenlijk is het net als fietsen, zodra je op Schiphol aankomt of in het vliegtuig stapt gaat het allemaal weer vanzelf.

Schiphol_Kreta_Vliegen

De jongens, die voor het eerst in een vliegtuig stapten, genoten van de gehele vliegreis en alles wat daarbij kwam kijken. Gelukkig liep alles voorspoedig en hadden we af en toe ook een klein gelukje. Uiteindelijk, en dit was misschien nog wel het bijzonderste van alles, presteerden we het om zonder maar ergens ons paspoort te hebben laten zien aan te komen bij het resort op Kreta.

Stella Village

Via Sunweb, waarvan ik ooit zwoor nooit mee op vakantie te gaan, maar nu voor 1000% van terug ben gekomen, hadden wij het resort Stella Village geboekt in het plaatsje Analipsis op het Griekse eiland Kreta. We waren beiden nog nooit op Kreta geweest en hadden geen idee, maar met een paar zoekcriteria vonden we dit resort en zouden we wel zien waar we terecht zouden komen.

Stella Village Hotels

Dat dit uiteindelijk een soort paradijsje op aarde was met alles er op en er aan, hadden we niet durven dromen. We hadden een idyllisch huisje waar op een paar meter afstand een zwembad met een bar lag, dit we deelden met ongeveer tien families denk ik.

House_Stella_Village_Crete

Pool Stella Village Crete

Op vijf minuten lopen van ons huisje waren de restaurants, bar en nog meer zwembaden. Hier lagen we vaak in de middag, op van die heerlijke luxe strandbedden met een heerlijke cocktail in de hand of met de oogjes dicht.

Stella Village Cocktail

Stella Village pool

Op zo een acht minuutjes lopen van ons huisje was er een gigantisch waterpark. Daar kwamen de jongens de dag wel door met heel veel glijbanen en bandenbanen. En dan werd er zelfs nog een hele nieuwe glijbanen-unit gebouwd op het moment dat wij er waren.

Aquapark Stella Village Crete

O ja en dan was er ook nog een stuk strand aan de zee dat bij het resort hoorde. Een heerlijke plek met een pier die de golven brak waardoor de zee rustig was. Al was die nog wel aan de frisse kant deze tijd van het jaar.

Stella Village Beach

En dat heen en weer lopen tussen al deze faciliteiten was ook zeker geen straf en schoot ik heel veel van dit soort mooie plaatjes van de sfeer en de mooie bloemen en planten.

Stella Village Flora

Analipsis

Zoals jullie begrijpen vermaakten we ons prima op het resort zelf. We wandelden af en toe een keer langs het strand en naar het dorpje Analipsis zelf. Het is een heel klein dorpje tussen de hoofdstad Heraklion en Chersonissos. Er zijn een paar winkeltjes, cafeetjes, Griekse huizen met citroenbomen in de tuin en idyllische kerkjes. Niet heel bijzonder, maar zeker leuk om doorheen te wandelen.

Analipsis Kreta Griekenland

Eén dag hadden we een auto gehuurd, dit regelden we daar ter plekken ook weer via Sunweb. We wilden de dag goed besteden dus besloten we 's ochtends naar Knossos te gaan om daarna door te rijden naar Agios Nikolaos.

Knossos

Knossos is het paleis uit de Griekse oudheid en is een van de grondbeginselen van onze beschaving. Omdat de oudste dit onderwerp nu ook toevallig op school heeft sloot het mooi aan. Je ziet de ruïne van dit gigantische paleis, maar sommige stukken zijn gerestaureerd of nagebouwd zo rond 1900. Zo krijg je een goed beeld van hoe het ooit was.

Knossos Kreta

Echt een must als je ooit naar Kreta gaat, het ligt vrij centraal, dus makkelijk te bereiken. Alleen al het feit dat ze 4000 jaar geleden zo een gigantisch paleis, met zoveel verschillende functies die we nu nog gebruiken, konden bouwen is echt een wonder.

Agios Nikolais

Daarna reden we naar het oosten van Kreta waar we het vissersdorpje Agios Nikolais bezochten. Het is eigenlijk een havenstad met best veel winkels en restaurants. Maar ook prachtige kleine idyllische strandjes en natuur. Ik heb dan ook besloten om hier een apart blogartikel over te schrijven met heel veel mooie foto's.

Onze reis duurde acht dagen en we hebben echt genoten van zowel de cultuur als het chillen op het luxe resort. Ik kan jullie nog wel tientallen foto's laten zien van hoe prachtig en leuk het was, maar ik denk dat dit een goed beeld geeft zonder dat het vervelend wordt voor jullie. Ik zal op mijn socials nog wel wat extra foto's delen rondom dit blogartikel.

Ons gezin in een prachtige ervaring rijker en dat heeft ons goed gedaan. Kreta is echt een aanrader, ook voor in de meivakantie, want de temperatuur is goed en qua drukte is alles goed te doen voor zolang dat nog duurt. Bedankt voor het lezen en binnenkort het vervolg over Agios Nikolaos.

You May Also Like

4 Comments

1. Kreta is inderdaad een mooi en interessant eiland. Wij, vrouw Helena en ik, zijn er tweemaal geweest; in het vroege voorjaar een week of 3 en in het najaar ook een week of drie. Het ging ons niet zozeer om de historische gebouwen, daarmee ben ik tijdens mijn bouwkundestudie genoeg mee gepest, maar vooral om de (wilde) flora. Die is in april bijna op zijn mooist, maar toen we twee jaar later in de herfst gingen bleek de natuur net zo intrigerend te zijn als in het voorjaar.
    De eerste weken hebben we in beide gevallen doorgebracht in Mirtos en zijn daarna nog een week aan de noordkant geweest, resp. in Chania aan de noordwest kant en de tweede keer in een heel klein dorpje in de buurt van Chersonissos; Piskopiano. Wat de aantrekkingskracht van Chersonissos is, is me onduidelijk gebleven. Voor een gepensioneerde is die in ieder geval maar klein. Gezien de hoeveelheid kroegen en kafenions zal het op de jeugd wel een grote aantrekkingskracht hebben.
    Al met al, ik onderschrijf de aantrekkingskracht van het eiland voor de toerist. Niet alleen voor de zonaanbidder, maar ook voor de cultuurzoeker en voor, zoals wij, liefhebbers van flora. En laat de kroegtijgers maar lekker naar Chersonissos gaan.

BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het is echt prachtig idd. Chersonissos trekt ons ook helemaal niet, we zijn er voor de vorm nog even door heen gereden. Maar dat hadden we snel gezien. Chania willen wij ook zeker nog een kee naar toe, ook om aan die kant van het eiland wat mooie bezienswaardigheden te bezoeken. Bedankt voor je reactie!

Verwijderen
  2. Wat leuk om te lezen over jullie vakantie naar Kreta. Wij zijn dol op Griekenland en Kreta.
    Al 6 keer zijn we op Kreta geweest en de 7e keer staat voor de deur. Dit keer zonder de kinderen.
    Wij gaan graag naar de omgeving van Chania. Twee keer zijn we in Rhetymnon geweest ook een hele fijne plaats. We kiezen altijd voor een appartement dicht bij het centrum en de zee en gaan dan in de avond lekker op het terras van een taverna eten. De kinderen hebben zich ook altijd geweldig vermaakt met zee en zwembad. Het eten vinden ze ook erg lekker. De bevolking was ook altijd erg lief voor ze.

BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, wij hebben ons hart ook wel verloren aan Kreta. Chania staat zeker nog een keer op het programma ook omdat daar ook een paar mooie bezienswaardigheden zijn die bij ons vandaan te ver rijden was. Bedankt voor je leuke reactie!

Verwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achter laat: