Zomervakantie 2019 Deel 1

by - september 08, 2019

Dat ik enthousiast ben over onze eerste kampeervakantie hadden jullie denk ik al begrepen, misschien een beetje tè. Ik kan er dan ook uren over vertellen en ik wil jullie ook zoveel laten zien van onze vakantie, dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. Ik heb de vakantieblogs in twee delen opgesplitst omdat we twee campings bezochten en dan blijft het voor jullie ook nog een beetje te overzien ;)

Dit jaar besloten we voor het eerst om tijdens onze zomervakantie te gaan kamperen. Dit doen we al een aantal jaar met vrienden tijdens het Pinksterweekend, maar omdat we dit jaar een nieuwe tent hadden aangeschaft wilden we het ook wel eens twee weken lang proberen. We besloten last minute te boeken en dat werden ook nog eens twee campings. Vandaag vertel ik over de eerste camping, waar we niet zulke hoge verwachtingen van hadden. Omdat we toch graag nog even naar de kust wilden, boekten we deze camping omdat het één van de laatste was die nog vrij was.

Op maandag 12 augustus vertrokken we naar camping Le Marqueval in Hautot-Sur-Mer in Frankrijk, een klein plaatsje onder de stad Dieppe. Zo'n 500 kilometer rijden en dat ging allemaal redelijk vlot. Gelukkig zijn de jongens erg makkelijk tijdens het rijden en genieten we dan ook vaak met zijn vieren van het prachtige heuvelachtige landschap waar we door heen rijden.

Rond twee uur kwamen we aan op de camping, waar we ontvangen werden door een vriendelijke mevrouw die geen woord Engels sprak. Gelukkig is het niet onze eerste keer in Frankrijk, dus al snel betaalde ik het nog openstaande bedrag, wist ik het nummer van onze kampeerplaats en dat ik voor half zes het ontbijt moest bestellen. Het opbouwen kon beginnen en ook dat verliep vlotjes net als de reis.

Rond vier uur lagen de jongens in het zwembad en daarna speelden de jongste en ik ons eerste potje Yahtzee voor de tent met de handdoeken en zwembroeken te drogen aan de boom. We haalden frietjes bij de bar op de camping, waar ze ook geen woord Engels spraken, en 's avonds deden we een rondje over de camping. De camping ligt in een soort vallei, dus rondom zie je alleen maar heuvels. Onze kampeervakantie kon niet beter beginnen.

De lage verwachtingen die we hadden van deze camping waren dus echt helemaal verkeerd. Het was een fijne pittoreske camping met allerlei verschillende campinggasten door elkaar. Er stonden stacaravans met vakantiegangers en vaste mensen. Maar ook gewone caravans met van die heerlijke oude oranje voortenten. En dan alles door elkaar heen, ik denk dat dit echt de kracht was van deze camping. En dan het uitzicht op de bergen tijdens het afwassen maakten het idyllische plaatje echt compleet.

De eerste paar dagen hadden we wel wat regen, maar ook heel veel opklaringen en het voordeel van 'buitenleven' is dat je snel weer naar buiten gaat zodra het droog is. Dus de tweede dag gingen we naar het strand, op zo een tien minuten lopen. Iedere dag als we naar het strand liepen, liepen we door deze mooie vallei.

Toen we op het strand aankwamen bleek niet alleen dat de wandeling er naar toe prachtig was, er stond ons ook daar nog een flinke verrassing te wachten. Noem het een gebrek aan research of een slechte algemene ontwikkeling, maar voor ons was het een cadeautje. We kwamen op een strand terecht met prachtige kliffen.

Daar vermaakten we ons wel een paar uurtjes. We verkenden eerste de rechterkant van de boulevard waar we, met aan de ene kant de zee en aan de andere kant de hoge kliffen, krabbetjes zocht tussen het door eb droog gelegde zeewier.

De volgende dag reden we richting de stad Dieppe, daar zijn de winkels. In het plaatsje waar wij zaten zijn geen winkels, behalve de receptie van de camping waar je het hoognodige kan kopen. Op de boulevard zit een lifestylewinkel met kleding en souvenirs en voor de rest alleen maar restaurantjes.  Waar we natuurlijk wel een paar keer heerlijk hebben gegeten en gedronken.

Onderweg naar Dieppe rijden we over de kliffen heen en stoppen we even om te genieten van dit uitzicht. Toch te mooi en ook de jongens zijn echt onder de indruk van dit prachtige uitzicht.

Woensdag kiezen we voor een cultureel dagje en brengen we een bezoek aan Chateau De Miromesnil. Een prachtig kasteel wat in privé bezit is, dus waar gewoon een familie woont. Een klein gedeelte is open als museum en er is een prachtig bloemen-en moestuin bij. Ook staat er op het perceel een hele oude kapel. Daarnaast kun je er ook nog logeren, dus mocht je ooit op doorreis zijn is dit echt een aanrader. We kregen een rondleiding van anderhalf uur in het Frans, met als ondersteuning een boek in het Engels.

De resterende dagen vermaakten we ons zowel op de camping als op het strand. Op het strand gingen we lekker zwemmen, lekker eten en lekker spelen. Aan de aangrenzende boulevard gingen we een middagje midgetgolfen en vliegeren, wat toch altijd favoriet blijft.

Maar ook op de camping vermaakten we ons prima. Lekker zwemmen in het zwembad, spelen in de speeltuin en uiteraard vissen in de kleine meertjes. We speelden Rummikub tot 's avonds laat, lazen boekjes en de jongste kreeg zelfs een eigen LEGO-hoek waar hij lekker kon bouwen.

Helaas waren we op deze camping maar zes dagen en vijf nachtjes, achteraf hadden we daar best een beetje spijt van omdat het toch wel heel leuk was. Gelukkig hadden we nog een week voor de boeg, maar dan moesten we wel een uitdaging aan gaan. Afbreken, 400 kilometer rijden en weer opbouwen en dat allemaal op één dag. Hoe ons dat verging lezen jullie binnenkort in deel twee.