Zomer 2021; België

by - september 07, 2021

We zijn weer terug van weggeweest; deze zomer gingen we een weekje naar de Belgische Ardennen en nog een paar dagen naar Scheveningen. Twee heerlijke korte vakanties en in dit artikel vertel ik alles over onze week in België.

Camping l'Hirondelle Oteppe Cafpun

Deze zomer boekten een stacaravan op camping l'Hirondelle in het plaatsje Oteppe in de Belgische Ardennen. We besloten bewust wat later te boeken (de laatste jaren doen we dit eigenlijk altijd) in verband met Corona en de daarbij horenden regelgeving. Uiteindelijk vonden we een nette stacaravan op een Capfun-camping waar we bekend mee zijn door onze ervaringen in Frankrijk.

Op mijn verjaardag vertrokken we voor een weekje naar onze bestemming in Oteppe. Een klein dorpje tussen Luik en Namen in de Ardennen. Via dalen en toppen bereikten we onze eindbestemming; een mega-camping met als hoogte punt een mooi oud kasteel dat dienst doet als restaurant.

Capfun l'Hirondelle

Wat we dachten toen we voorbij de receptie en het kasteel kwamen laten we maar even in het midden. Maar uiteindelijk kwamen we bij de stacaravan die helemaal prima en comfortabel was. Uitpakken, zwembroeken aan en na een kleine verkenningsronde over de camping sprongen de mannen in het zwembad en maakte ik de caravan in orde.

Sta Caravan Capfun L'hirondelle

Na de zwempartij en een in orde gemaakte caravan besluiten manlief en ik ons eerste vakantiedrankje te doen bij het kasteel. Daarna zullen we dan lekker makkelijk gaan eten met de jongens die tot die tijd lekker chillen in de caravan.

Chateau Du Daily Oteppe

De volgende dag lopen we naar de forelvijvers, die aan de rand van de camping liggen. Daar kun je niet alleen vissen, maar ook heel goed eten. Echt een aanwinst voor de camping. Daar nuttigen we en heerlijke lunch uitkijkend over de visvijvers. Daarna weer een heerlijke duik in het zwembad en chillen we er op los.

Forelvijvers Capfun l'Hirondelle

Eerlijk gezegd hebben we niet veel anders gedaan dan lekker gegeten, gezwommen en geluierd. Zelfs ik ging regelmatig mee naar het zwembad om te genieten van het water en de zon. Want ook al was het misschien een dramatische zomer, wij hadden echt een hele goede week qua weer.

Maar zo veel uitjes als we normaal doen tijdens een zomervakantie zaten er dit jaar niet in. Misschien omdat we maar een weekje waren in plaats van twee of misschien omdat we ons goed vermaakten bij het zwembad en er dus geen behoefte aan was.

Camping Capfun L'Hirondelle Zwembad

Nou vooruit we deden nog eens een ochtendwandelingetje door het dorpje zelf. Oteppe is een klein dorpje in de Belgische provincie Luik. Oteppe heeft een oppervlakte van 6,95 km² en telt ongeveer 600 inwoners. Veel te wandelen was er dus niet, de camping was eigenlijk groter dan het dorpje zelf ;)

Oteppe

En we gingen een dagje naar de stad Namen. Dit is een grote stad in België, gelegen langs de rivier de Samber die precies bij deze stad in de Maas vloeit. Echt een aanrader om te bezoeken als je een keer in de buurt bent. Leuke oude winkelstraatjes met gezellige terrasjes.

Stad Namen in België

En dan is uiteindelijk een weekje wel kort voor een vakantie, maar ook weer prima en helemaal opgeladen om naar huis te gaan. Het leukste van dit gebied vind ik dat er Frans wordt gesproken. Het voelt dan toch wat meer als vakantie, dan wanneer je in bijvoorbeeld de Kempen zit. Het verplicht je jezelf verstaanbaar te maken en daardoor leer je heel veel. En volgens de jongens spreek ik heel goed Frans ;)

De camping zelf is een aanrader als je een beetje gewend bent aan grote commerciële campings. Zoals ik schreef; het kasteel en de visvijvers zijn echt een pluspunt, want verder is er op loopafstand weinig te doen. Ik raad je wel aan om een stacaravan te boeken, want de staanplaatsen voor tent of caravan vallen erg tegen. Maar voor een weekje met kinderen zeker een aanrader omdat je op de camping alles bij de hand hebt.