Twee keer Twee Minuten Regel

by - november 08, 2020

Is uitstellen ook één van je beste eigenschappen? Vind je het ook zo fijn om allerlei kleine taken op een fancy to-do lijstje te schrijven? Vind je het lastig om aan dingen te beginnen of nieuwe gewoontes aan te leren? Vandaag leg ik je op twee manieren de 'Twee Minuten Regel' uit, die jou gaat helpen om meer rust en structuur in je leven te krijgen.

Twee minuten regel
Foto door Brett Sayles via Pexels

De intro van dit artikel slaat natuurlijk helemaal op mijzelf, dat snappen jullie wel. Maar heel eerlijk door het toepassen van de twee onderstaande 'Twee Minuten regels' krijg ik steeds meer overzicht en rust in mijn leven. Het helpt mij om wat meer in het 'hier en nu' te leven en dingen makkelijker aan te pakken. 

1. Twee minuten regel

De eerste twee minuten regel, waarover ik ga vertellen, is heel erg bekend; alles wat je binnen twee minuten kan doen en kan afmaken, doe dat gelijk als het in je opkomt. Ga het niet uitstellen, schrijf het niet op een lijstje, maar voer het gelijk uit.

Foto door freestocks.org via Pexels

Kleding in de wasmand gooien, je bed opmaken, de vaat in de vaatwasser zetten, loszittende schroef aandraaien, mail beantwoorden, zelfs een reservering maken is vaak binnen twee minuten gedaan. Denken als; 'dat moet ik straks nog even doen', heeft geen zin, doe het gelijk! 


Je zult echt versteld staan hoe leger je hoofd wordt en hoe aangenamer je leefomgeving wordt. Sommige dingen worden zo makkelijk dat het gewoontes worden en je er niet eens meer bij na hoeft te denken. Helaas denken mijn huisgenoten hier anders over, maar dat terzijde.

2. Twee minuten regel

Vandaag vertel ik je ook graag over een andere twee minuten regel. Deze regel leerde ik van Teni Stepanosian, zij heeft een heel fijn blog over voeding, maar ook over hoe je in het leven staat en hoe jij een fijn leven kan leven door kleine aanpassingen. Ook haar video's vind ik heerlijk om te kijken. Echt een aanrader nu we toch weer in een soort lock down zitten.

Één van die aanpassingen is de 'omgekeerde' twee minuten regel. Deze regel houdt in dat alles waar je tegen op ziet om te doen, twee minuten gaat uitvoeren. Ga bijvoorbeeld twee minuten wandelen, sporten, strijken, achterstallige mail weg werken, mediteren of aan de slag in die rommelkamer.

Thuis Meditatie
Foto door cottonbro via Pexels

Zet de timer op twee minuten en als je na die twee minuten nog steeds dat negatieve gevoel ervaart als voor je er aan begon, stop er dan mee. Je zult zien dat als je eenmaal aan iets begint, je het graag af wilt maken of nog even wat langer door wilt gaan. Ook wat betreft het wandelen of sporten; je zult zien hoe vaker je het twee minuten probeert hoe makkelijker het in je systeem komt en je er dus een gewoonte van kan maken.

Ik pas deze regel ook toe op mijn kinderen, die hebben namelijk nooit ergens zin in. Twee minuten hun kamer opruimen met de kookwekker erbij, twee minuten de kledingkast uitzoeken en ja zelfs twee minuten luizenkammen. ;) Het werkt en ik word er blij van.

Voor de één zullen bovenstaande regels de normaalste zaak van de wereld zijn en hebben zij deze regels helemaal niet nodig. Maar ik denk ook dat er heel veel mensen zijn die snakken naar structuur, overzicht en energie om dingen aan te pakken. Misschien kunnen deze regels je daar een beetje bij helpen. Geef het een kans en je zult zien dat het werkt.

You May Also Like

1 Comments

  1. Goed idee zeg! Die eerste 2min kende ik wel (in de 5 min variant dan..) even de wekker zetten en knallen. Maar die andere versie waarbij je ook even stil moet staan bij je gevoel erover is voor mij nieuw. Ik ga 'm misschien wel eens uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achter laat:

google.com, pub-2716760900032001, DIRECT, f08c47fec0942fa0